De wereld verlangt naar verlossing

‘’En zij die onrecht plegen zullen te weten komen op welke plaats zij terug zullen keren.’’  (1)

Onrechtvaardigheid, onderdrukking, hypocrisie, selectieve verontwaardiging en berichtgeving zijn kwesties die sinds mensenheugenis al behoren tot de actualiteit. Zelfs in het jaar 2021. In een tijdperk waar de mens zich op verschillende vlakken heeft ontplooid. Van 5G, kunstmatige technologie, digitale valuta tot virtuele doktersbezoeken.  Op wetenschappelijk vlak is de wereld nog nooit zo vergevorderd geweest.

Toch heeft de mens door de eeuwen heen zich op het belangrijkste vlak niet kunnen ontplooien, namelijk menselijkheid. Sympathie empathie, compassie en genade zijn ons vreemd. Opstaan en ons stem laten horen tegen onderdrukking, onrechtvaardigheid en onmenselijke gruweldaden doen wij niet zolang het ons niet deert. Ongelofelijk maar waar, menselijkheid is wat ons ontbeert.

Men spreekt schande van het koloniale verleden, de slavernij en de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Men herdenkt jaarlijks de doden van de Tweede Wereldoorlog en de slachtoffers van 11 september 2001 (WTC). Wanneer ons persoonlijk of onze naasten onrecht wordt aangedaan, zijn wij er als de kippen bij om dit van de daken te schreeuwen en op al onze social media-accounts te delen. Begrijp het niet verkeerd, dit is hoe het hoort! Opstaan en vechten tegen alle vormen van onrechtvaardigheid en onderdrukking. Maar waarom zo selectief?

Is het leven van een Amerikaan of Nederlander meer waard dan het leven van iemand uit Afghanistan, Yemen of Palestina? Is de koelbloedige moord van onschuldige mannen, vrouwen en kinderen minder erg als het in het Midden-Oosten plaatsvindt?

De wereld heeft haar ogen gesloten voor de genocide van de Oeigoeren in China en sluit nu haar ogen voor de onmenselijke uitroeiing van de Palestijnen in Gaza. Zet alsjeblieft jouw gekleurde bril eens af en kijk verder dan religie, ras of nationaliteit. Zet de gekleurde bril af en kijk hoe weerloze, onschuldige vaders, moeders en zonen en dochters het leven wordt ontnomen. Kinderen met dromen, studenten met ambities en ouders die niks anders willen dan een veilig en rustig leven voor hun gezinnen. Dit is geen politieke kwestie, geen religieuze kwestie. Dit zijn mensen zoals jij en ik. Dit is de ondergang van menselijkheid!

In de woorden van imam Hussein ibn Ali (as):

‘’Zij die stil zijn wanneer anderen worden onderdrukt, zijn zelf schuldig aan onderdrukking.’’

De wereld lijkt met de dag donkerder en kouder te worden. Wanneer men denkt dat het dieptepunt is bereikt, blijkt de wereld toch nog meer in petto te hebben. Lering trekken uit het verleden is niet gelukt. Massamoorden van onschuldige levens in Palestina, China en vele andere landen zijn dagelijks aan de gang en niemand die ervan opkijkt. Onderdrukking, corruptie, onrechtvaardigheid en armoede wordt getolereerd. Het licht aan het einde van de tunnel lijkt niet nabij.

De wereld verlangt naar verlossing. De mens heeft aangetoond zichzelf niet te kunnen verlossen uit deze misère. De mens is onbekwaam en onmachtig. Zo onmachtig als wij zijn, zo almachtig is Allah (swt).

Wij verlangen naar verlossing, maar vragen geen hulp aan Hij die de Almachtige is. De Barmhartige God die ons de verlosser imam al-Mahdi (af) heeft geschonken. Het licht aan het einde van de tunnel lijkt niet nabij, maar voor hen die vertrouwen hebben in de Schepper, is er altijd een schijnende licht van hoop en rust.

Allah (swt) heeft ons via de heilige Profeet (sawws) beloofd dat de wereld verlost zal worden van onderdrukking en onrechtvaardigheid.

‘’Als er nog maar een enkele dag overbleef tot het einde der tijden, Allah (swt) zal die dag zolang rekken tot Hij een man van mijn nageslacht zal zenden, wiens naam hetzelfde is als mijn naam, en hij zal de aarde vullen met rechtvaardigheid en gelijkheid, net zoals het was gevuld met onderdrukking en tirannie. ‘’ (2)

• Profeet Mohammad

(1) Koran 26:227