Hoe gaan wij om met tegenslagen?

2021 is het jaar dat de boeken in zal gaan, als het jaar waarin de mensheid een wereldwijde strijd aanging met een virus. Een virus dat zich sneller verspreidde dan de liefde van de mensen voor elkaar. Een tijd waarin onduidelijkheden ons dagelijks bezighouden. De tieners voelen zich bestolen van hun jeugd, de volwassen zitten tussen hoop en vrees en de ouderen beseffen dat eenzaamheid hun eind zal worden. Het coronavirus  heeft de wereld in de houdgreep, maar langzamerhand komen we los uit deze grote tegenslag.

Tegenslagen zijn een onderdeel van het leven. Ieder persoon zal ermee te maken krijgen. De een meer dan de ander. Dit is een feit, maar wanneer komt het? Niemand die het weet. Het zal ook nooit op een geschikt moment komen. Althans, dat zou je denken, maar niets is minder waar. Een tegenslag kan gebruikt worden om succes te behalen. Om dit te begrijpen, is het belangrijk om niet gevangen te zitten in je eigen gedachten. Daarmee wordt bedoeld dat je je mind moet openen voor nieuwe gedachten. Een nieuwe manier van denken.

Elke tegenslag zal verwerkt moeten worden. Voor ieder zal hiervoor een manier zijn, maar de basis is voor iedereen hetzelfde. Allereerst zul je een tegenslag moeten accepteren. Hoe groot de tegenslag ook is. Hoe langer jij in je mind de strijd aangaat met waarom jij de tegenslag hebt gekregen, des te groter de tegenslag zal lijken. Het accepteren van een tegenslag zal een gigantische strijd zijn op zichzelf, maar het is niet onmogelijk. Tijdens grote tegenslagen (ontslag, faillissement, scheiding etc.) is het belangrijk om te kunnen relativeren. Dit is een bepalend moment. Hoe je hierna handelt kan namelijk determineren of je sterker of zwakker uit de situatie komt. Het gevaar schuilt in dat men mentaal niet voorbereid is voor tegenslagen. Velen hebben gefaald, omdat ze de strijd hebben verloren. Ze hadden namelijk geen hoop in zichzelf en waren het vertrouwen in God ook kwijtgeraakt.

Het accepteren van een tegenslag is echter geen nederlaag. Het wordt pas een nederlaag wanneer een tegenslag jouw leven beïnvloedt op een negatieve manier. Om de tegenslag te accepteren, zul je de strijd moeten aangaan met jouw gedachten. De duivel (shaytaan) zal jouw emoties willen beïnvloeden om jou te laten geloven dat jij verloren hebt. Daardoor wordt de gedachte gecreëerd dat je gefaald hebt. Vanuit die emotie zullen jouw gedachten beïnvloed worden. Hier begint de strijd tussen je gedachten en je gevoel. Dit zal de eerste stap zijn: je moet accepteren dat je een tegenslag hebt gekregen. Het is immers een onderdeel van het leven. Het kan je succes leveren of een nederlaag worden. De keuze is aan jou. Accepteer wat je niet kunt veranderen en verander wat je niet kunt accepteren. Als je de tegenslag hebt geaccepteerd, dan kun je van een tegenslag een succes maken. Er is een eeuwenoude gezegde: “Als de ene deur dicht gaat, gaat er een andere deur open”. Hierbij is het vooral van belang om het vertrouwen in jezelf en in God niet kwijt te raken.

Hoop hebben in jezelf is dus essentieel in dit proces. Hoe groot de tegenslag ook is, je zal hoop moeten hebben dat je er bovenop komt. Het is niet de bedoeling om je gevoelens te onderdrukken of nonchalant met de situatie om te gaan, maar op een realistische manier te relativeren en hoop te hebben gedurende het proces.

Hoop blijven hebben in jezelf is het wapen waarmee je de strijd aangaat tegen zwakke periodes. Omarm de donkere en eenzame momenten die gepaard gaan met een tegenslag. Ga ermee om alsof het je nieuwe partner is waarmee jij een toekomst wilt opbouwen.

Om dit voor onszelf te vergemakkelijken dienen wij terug te keren naar de Schepper, Allah (swt). Allah (swt) zegt in de heilige Koran:

Degenen die, wanneer een ramp hen treft, zeggen: wij behoren aan God en tot Hem zullen wij terugkeren. Zij zijn degenen op wie de zegeningen van hun Heer neerdalen, en Barmhartigheid. En zij zijn degenen die de rechte Leiding ontvangen.” (Koran 2:156)

In alles wat wij doen, is het belangrijk dat wij Allah (swt) erbij betrekken. Deze vers wordt vaak gebruikt als er een overlijdensbericht wordt geplaatst. De uitleg hiervan is dat de mens uiteindelijk terugkeert naar de Schepper, maar je zou het ook figuurlijk kunnen opvatten. In tijden zoals deze, gedurende een pandemie, is de kans groot dat je een tegenslag hebt meegemaakt of mee zult maken. In dat geval is God de Almachtige onze steun en toeverlaat te allen tijde. Vertrouwen op de Almachtige God, biedt ons houvast in deze moeilijke tijden. Betrek te allen tijde God in elke situatie die je meemaakt en je zult zien dat je alle tegenslagen in het leven gemakkelijker te boven zult komen.