Waarom vasten wij?

Tegenwoordig zie je vaker dat mensen die geen moslim zijn een dagje of een weekje mee vasten om te ervaren hoe dat is. Ook heb je mensen die vasten omdat het gezond is of om af te vallen. Het is heel mooi om te zien dat mensen interesse hebben in dit soort belangrijke islamitische daden, maar hierdoor wordt het beeld over de heilige maand Ramadan veranderd.

Binnen de islam heeft alles een recht. Zo ook de heilige maand Ramadan. Helaas komt het vaak voor dat het recht van de heilige maand Ramadan te kort worden gedaan. Over het algemeen wordt er een beeld geschetst dat vasten bedoeld is om te ervaren hoe de armen zich voelen. Dat is een hele mooie gedachte en zeker een van de redenen, maar er is zit zo veel meer achter deze heilige maand.

Een relatie met de Koran opbouwen
Allah (swt) heeft de maand Ramadan als zijn maand uitgekozen. Net zoals dat Mekka het huis van Allah (swt) is, is de maand Ramadan de maand van Allah (swt). Het is geen gewone maand zoals de andere maanden. In deze heilige maand is ook de Koran neergezonden naar de aarde. Allah (swt) zegt: “De maand Ramadan is de maand waarin de Koran werd neergezonden als een leidraad voor de mensen en als duidelijke bewijzen van de leidraad en het reddende onderscheidingsmiddel. Wie van jullie aanwezig is in de maand, die moet erin vasten en als iemand ziek is of op reis, dan een aantal andere dagen. God wenst het jullie gemakkelijk  te maken en niet moeilijk. Maak het aantal dus vol en verheerlijk God. Misschien zullen jullie dank betuigen”. (1)

Het is een belangrijke gebeurtenis die de Koran en de maand Ramadan met elkaar verbindt. Een van de meest voorkomende daden tijdens de maand Ramadan is dat er elke dag een deel van de Koran wordt gereciteerd om zo in totaal alle 30 delen uit te lezen, wat inhoudt dat men de Koran volledig heeft gelezen. Daarboven heeft Allah (swt) in deze maand een bijzondere dag uitgekozen die extra gezegend is voor de mensen om daden uit te voeren. Allah (swt) zegt: “Wij hebben hem neergezonden in de nacht van de beslissing/lot” (2) Gedurende deze nacht, de Laylat al Qadr, is dus de koran neergezonden en heeft de profeet gedurende 23 jaar daarna vers na vers de Koran compleet verkondigd aan de mensen.

De Koran toepassen in het leven
De maand Ramadan staat in het teken van de heilige Koran die als leidraad is neergezonden voor de de mensen. De Koran is verdeeld in verschillende categorieën: verzen waarin iets halal/haram wordt verklaard, waarin verhalen worden verteld, waarin de fundamenten van de religie wordt beschreven, etc. Het is van belang dat je tijdens deze heilige maand niet enkel de Koran uitleest, maar deze ook begrijpt en toepast in je leven. Een van de belangrijke lessen die we kunnen meenemen vanuit de Koran is ‘de mensen om je heen met de beste ethiek behandelen’. De Profeet (saw) stond bekend als de meest oprechte en betrouwbare persoon in Mekka.

Allah (swt) zegt in Koran tegen de Profeet (saw): “En jij bent van hoogstaand karakter.” (3) En de Profeet (saw) zegt: Ik ben gestuurd om de meest eervolle ethiek te voltooien.” (4) Niet alleen onze kleding of ons uiterlijk dient als teken te zijn dat we moslims zijn, maar ook onze karaktereigenschappen en ethiek. De manier waarop je omgaat met je medemens is een van de manieren om een andere persoon kennis te laten maken met de islam. Het is heel belangrijk dat we de koran als gids gebruiken om ons leven te leiden. De maand Ramadan is hiervoor een mooi moment om de vlam tussen jou en de Koran aan te wakkeren en blijven verzorgen om op de juiste manier “Leid ons op de juiste pad” te blijven. (5)

Bronnen:

• (1)  Koran 2:185